/****** Font Awesome ******/ /****** Collapsing Nested Menu Items | Code by Elegant Themes ******/

Fokusyoga nacke och axlar

Ny kurs på Mindful Yoga våren 2019!

Söndagar kl 16.30-17.45

Kursstart period 2: 7 april

Kursavslut period 2: 16 juni

Totalt: 9 lektioner

Observera att kursen har uppehåll på påskdagen den 21 april och på söndag vid Kristi himmelsfärdsdag den 2 juni.

Pris på kursen beror av hur många lektioner som återstår. För att boka den återstående delen av kursen, maila till anna@mindfulyoga.nu

Boka och betala prova på-lektion HÄR

Fokusyoga nacke och axlar är en kurs för dig som vill utöva yoga och samtidigt ägna lite extra uppmärksamhet åt nacken och axlarna. Det passar extra bra för dig som har ett jobb där du sitter ner eller står upp och arbetar framför kroppen, till exempel med tangentbord. Vanligt är att axlarna blir framdragna i sådana situationer, detta vill vi ge en jämvikt till genom att stärka baksidan av axlarna, öka rörligheten i baksidan av bröstkorgen och träna på medvetenhet om spänningar i nacke och axelparti.

Vi gör helt vanliga yogapositioner, som du inte behöver någon som helst erfarenhet av före kursen, och går igenom hela kroppens hållning, eftersom detta är välgörande för nacke och axelparti. Vi gör stående övningar, positioner där vi står på alla fyra, och sittande övningar. Vi avslutar med en stunds guidad vila liggande på rygg på golvet.

Vi övar vårt andningsmedvetande med olika enkla övningar, men några regelrätta andningsövningar ingår inte. Att ha som vana att notera sin andning kan minska stressen i vardagen och detta kan också ha en avslappnande effekt på nacke och axlar.

Varje pass är det andra likt. Vi lär in några nya övningar per tillfälle fram till att vi har ett pass som vi sedan upprepar, med syfte att du som deltagare sedan kan fortsätta din yoga hemma.

För att kunna delta på kursen bör du klara lätt fysiskt ansträngning och att ligga på mage på golvet. Om du inte klarar detta har du möjlighet att delta genom att sitta på en stol och / eller stå med stöd av en stol, och göra alternativa övningar. Effekten kan då bli mindre märkbar, men övningarna har fortfarande nytta.

Detta är inte en lämplig kurs om du vill lära dig många klassiska yogapositioner och utmana din kropp, men det passar bra om du vill ge din kropp en stunds ”drift och underhållsarbete” en gång i veckan, med tonvikt på nacke och axlar. Om du känner dig tveksam till om du kommer uppskatta kursen, gå på ett enstaka prova på-tillfälle och känn efter hur du upplever det, och hur kroppen känns de närmaste dagarna efter yogan. Yoga en gång per vecka kan inte göra några mirakel, men du kan ha stor nytta av att ge din kropp denna extra omsorg.

Att gå på yogakurs kan aldrig ersätta kontakt med den traditionella vården. Du som har råkat ut för en skada i nacken eller axlarna rådgör såklart med din läkare före du påbörjar någon form av träning, även om yogan är lugn och övningarna relativt enkla.

 

Anna Sellborn
Yogan är för mig ett sätt att hitta lugnet och närvaron i kroppen och sinnet. Den yogaform jag verkligen fallit för är Therapeutic Mindful Hatha Yoga, som jag utbildade mig till lärare i 2014. Det jag fastnade för med Therapeutic Mindful Hatha Yoga var främst förhållningssättet till yogan, att det är ett redskap för oss på vår väg genom livet. Vi använder yogan för att komma in i kroppen och inte tvärtom.

Therapeutic Mindful Hatha Yoga kan utövas i sin grundform, det gör vi på tisdagsklassen. Då får vi tid att gå mer in på detaljer, vilket är ett sätt att öka närvaron i kroppen. Therapeutic Mindful Hatha Yoga kan också utgöra grunden för en mjuk, flödande yoga, där positionerna återkommer flera gånger. Det gör vi på söndagsklassen i Vinyasa Slow. Vinyasa slow är en lugn och lätt variant av vinyasa yoga (flödesyoga) som är lämplig för nybörjare.

Torsdagsklassen i Chakra Yoga, där vi arbetar på djupet med ett eller två chakran i taget, är lite annorlunda, även om hela kroppen alltid är med. Där varieras övningarna utifrån vilket chakra som är i fokus. Chakrayoga kan låta lite udda, men det är fortfarande fråga om en lugn, fysisk yoga.

Nytt för år 2019 är att jag valt att undervisa i Fokusyoga nacke och axlar. Det är meningen att denna klass ska fungera som en rörelsepaus för de som upplever spänningar i nacke och axlar. Min första vidareutbildning handlade om nacke och axlar. Jag tycker själv att yogan fungerar som en viktig motvikt till arbete vid tangentbord. Fokusyoga nacke och axlar är helt enkelt ett sätt att ta hand om sig, med lite yogaövningar och lite övningar för att minska stress, som ofta påverkar partiet nacke och axlar. Denna yoga är på nybörjarnivå.

Jag går regelbundet på kurser för att upprätthålla och förbättra min yogaundervisning. Min senaste vidareutbildning är en kurs i Chakra Yoga, som jag gick under hösten 2017 till sommaren 2018. Det jag gillar med Chakra Yoga är att det ger oss ytterligare en dimension på yogan samtidigt som vi utövar de klassiska positionerna.

Ibland blir undervisningen lite teknisk i sin karaktär, inte för att positionerna ska se perfekta ut, utan för att det ger oss möjlighet att känna in detaljer och på så sätt få ytterligare hjälp att vara i vår kropp. Det som kan se enkelt ut kan vara väldigt välgörande om vi känner in kroppens alla delar på djupet. Jag spelar ingen musik under mina pass. Varje pass avslutas med en guidad avslappning, där du ligger på golvet och känner igenom kroppen. Detta gör vi dels för att musklerna och lederna ska slappna av, dels för att det ger oss en känsla av närvaro utan aktivitet, det blir alltså ett sätt att öva förkroppsligad närvaro.

”Anna är fantastisk på att se alla! Bra på att förklara på många olika sätt så att alla har möjlighet att tillgodogöra sig informationen. Passen känns oerhört genomtänkta.”