/****** Font Awesome ******/ /****** Collapsing Nested Menu Items | Code by Elegant Themes ******/

Mindful Hathayoga tisdagar

Tisdagar 17.30-18.45 

Kursstart höstterminen 2019: Tisdag 3 september

Kursavslut höstterminen 2019: Tisdag 17 december

Totalt: 16 veckor

Pris för hel termin: 3088 kr

Boka tidigt-rabatt! Boka och betala din kurs senast 25 juni och få 15% rabatt, priset blir då 2625 kr.

Boka och betala kursen HÄR 

Boka och betala din prova på-lektion HÄR (öppnar i juni)

Mindful Hathayoga är en lugn och samtidigt fysiskt yogaform. Vi lär oss de grundläggande, klassiska positionerna i Hathayoga. Samtidigt är din inre upplevelse av övningen det viktigaste. Vi känner in kroppen och iakttar vår andning medan vi yogar.

Varje pass i Mindful Hathayoga följer en viss struktur, där övningarna alltid kommer i samma ordning. Först kommer övningar där vi väcker kroppen till liv och iakttar vår andning liggande på rygg. Efter det gör vi en mjuk uppvärmning och uppmjukning av ryggraden och varsamma övningar för nacken. Detta följs av stående övningar, balanser, positioner liggande på mage och lugna sittande övningar. De sista övningarna görs liggande på rygg innan vi går in i den avslutande avslappningen.

Vi går igenom positionerna och hur din styrka och rörlighet påverkas. Vi lär oss att gå in i yogapositionerna så att de ska vara så välgörande som möjligt och känner efter hur vår andning påverkas av de olika övningarna.

Mindful Hathayoga kan lyfta ditt sinne och ge ökad kroppskännedom, samtidigt som du kan få en ökad känsla av stabilitet och på sikt förbättra din hållning.

Anna Sellborn undervisar denna kurs och kommer fortsätta med det även under hösten 2019


Yogan är för mig ett sätt att hitta lugnet och närvaron i kroppen och sinnet. Den yogaform jag verkligen fallit för är Therapeutic Mindful Hatha Yoga, som jag utbildade mig till lärare i 2014. Det jag fastnade för med Therapeutic Mindful Hatha Yoga var främst förhållningssättet till yogan, att det är ett redskap för oss på vår väg genom livet. Vi använder yogan för att komma in i kroppen och inte tvärtom. Therapeutic Mindful Hatha Yoga har utarbetats för att vara en helt sekulariserad, modern form av yoga. Jag använder under dessa pass de svenska och ibland de engelska namnen på positionerna och vi sjunger inga mantran på sanskrit. Någon regelrätt meditation ingår inte, dock kan avslappningen i början och slutet av passet kännas meditativ till sin natur.

Therapeutic Mindful Hatha Yoga kan utövas i sin grundform i grupp, den kallas då Mindful Hatha Yoga. Då yogar vi relativt långsamt och lägger tid på att gå mer in på detaljer, vilket är ett sätt att öka närvaron i kroppen. Resultatet blir en relativt mild form av Hatha Yoga där vi inte stannar riktigt så länge i positionerna som i de  klassiska formerna av Hatha Yoga, men där vi samtidigt övar upp både kroppsmedvetenheten, balansen, stabiliteten och uthålligheten.

Jag går regelbundet på kurser för att upprätthålla och förbättra min yogaundervisning. Min senaste vidareutbildning är en kurs i Chakra Yoga, som jag gick under hösten 2017 till sommaren 2018. Det jag gillar med Chakra Yoga är att det ger oss ytterligare en dimension på yogan samtidigt som vi utövar de klassiska positionerna. Ordet chakra betyder hjul och med ett chakra menar man en virvel av energi i kroppen.

Jag undervisar också i Yin Yoga. Dels ingick Yin Yoga i min lärartubildning, dels har jag lärt mig mer Yin Yoga genom att arbeta med olika positioner i lugn takt i Chakra Yoga. I kursen i Yin Yoga varvar jag klassisk Yin Yoga för olika par av organ, till exempel lever – gallblåsa, med Yin Yoga där vi arbetar med till exempel hjärtchakrat och andningen eller de två nedersta chakrana. Dessutom väver jag in en del positioner från restorative yoga, det vill säga yoga som är enbart vilande och ökar kroppens återhämtning.

Ibland blir undervisningen lite teknisk i sin karaktär, inte för att positionerna ska se perfekta ut, utan för att det ger oss möjlighet att känna in detaljer och på så sätt få ytterligare hjälp att vara i vår kropp. Det som kan se enkelt ut kan vara väldigt välgörande om vi känner in kroppens alla delar på djupet. Jag spelar ingen musik under mina pass. Varje pass avslutas med en guidad avslappning, där du ligger på golvet och känner igenom kroppen. Detta gör vi dels för att musklerna och lederna ska slappna av, dels för att det ger oss en känsla av närvaro utan aktivitet, det blir alltså ett sätt att öva förkroppsligad närvaro.

 

”Anna är fantastisk på att se alla! Bra på att förklara på många olika sätt så att alla har möjlighet att tillgodogöra sig informationen. Passen känns oerhört genomtänkta.”

Höstterminen 2019 erbjuds 16 tillfällen med Mindful Hatha Yoga på tisdagar mellan den 3 spetember och den 17 december.