/****** Font Awesome ******/ /****** Collapsing Nested Menu Items | Code by Elegant Themes ******/

Mindful Hathayoga

Tisdagar 17.30-18.45

På grund av begränsat antal platser går det inte att boka prova på via web-butiken. Vill du prova på, maila till anna@mindfulyoga.nu för att fråga om plats. 

Kursstart period 2: 9 april

Kursavslut för period 2: 18 juni

Totalt: 10 lektioner

Observera att kursen har uppehåll på Valborgsmässoafton den 30 april

Kursen är fullbokad resten av terminen.

Mindful Hathayoga är en lugn och samtidigt fysiskt yogaform. Vi lär oss de grundläggande, klassiska positionerna i Hathayoga. Samtidigt är din inre upplevelse av övningen det viktigaste. Vi känner in kroppen och iakttar vår andning medan vi yogar.

Varje pass i Mindful Hathayoga följer en viss struktur, där övningarna alltid kommer i samma ordning. Först kommer övningar där vi väcker kroppen till liv och iakttar vår andning liggande på rygg. Efter det gör vi en mjuk uppvärmning och uppmjukning av ryggraden. Detta följs av stående övningar, balanser, positioner liggande på mage och lugna sittande övningar. De sista övningarna görs liggande på rygg innan vi går in i den avslutande avslappningen.

Vi går igenom positionerna och hur din styrka och rörlighet påverkas. Vi lär oss att gå in i yogapositionerna så att de ska vara så välgörande som möjligt och känner efter hur vår andning påverkas av de olika övningarna.

Mindful Hathayoga kan lyfta ditt sinne och ge ökad kroppskännedom, samtidigt som du kan få en ökad känsla av stabilitet och på sikt förbättra din hållning.

Planering vårterminen 2019

Period 1 Tisdag 29 januari till och med tisdag 2 april (10 tillfällen)

Period 2 Tisdag 9 april till och med tisdag 18 juni (10 tillfällen, uppehåll på Valborgsmässoafton den 30 april)

Nya och gamla kunder betalar samma pris. Den tidigare rabatten för tidiga bokningar och nya kunder är borttagen, istället har ordinarie pris sänkts med 8 %. 

Anna Sellborn
Yogan är för mig ett sätt att hitta lugnet och närvaron i kroppen och sinnet. Den yogaform jag verkligen fallit för är Therapeutic Mindful Hatha Yoga, som jag utbildade mig till lärare i 2014. Det jag fastnade för med Therapeutic Mindful Hatha Yoga var främst förhållningssättet till yogan, att det är ett redskap för oss på vår väg genom livet. Vi använder yogan för att komma in i kroppen och inte tvärtom.

Therapeutic Mindful Hatha Yoga kan utövas i sin grundform, det gör vi på tisdagsklassen. Då får vi tid att gå mer in på detaljer, vilket är ett sätt att öka närvaron i kroppen. Therapeutic Mindful Hatha Yoga kan också utgöra grunden för en mjuk, flödande yoga, där positionerna återkommer flera gånger. Det gör vi på söndagsklassen i Vinyasa Slow. Vinyasa slow är en lugn och lätt variant av vinyasa yoga (flödesyoga) som är lämplig för nybörjare.

Torsdagsklassen i Chakra Yoga, där vi arbetar på djupet med ett eller två chakran i taget, är lite annorlunda, även om hela kroppen alltid är med. Där varieras övningarna utifrån vilket chakra som är i fokus. Chakrayoga kan låta lite udda, men det är fortfarande fråga om en lugn, fysisk yoga.

Nytt för år 2019 är att jag valt att undervisa i Fokusyoga nacke och axlar. Det är meningen att denna klass ska fungera som en rörelsepaus för de som upplever spänningar i nacke och axlar. Min första vidareutbildning handlade om nacke och axlar. Jag tycker själv att yogan fungerar som en viktig motvikt till arbete vid tangentbord. Fokusyoga nacke och axlar är helt enkelt ett sätt att ta hand om sig, med lite yogaövningar och lite övningar för att minska stress, som ofta påverkar partiet nacke och axlar. Denna yoga är på nybörjarnivå.

Jag går regelbundet på kurser för att upprätthålla och förbättra min yogaundervisning. Min senaste vidareutbildning är en kurs i Chakra Yoga, som jag gick under hösten 2017 till sommaren 2018. Det jag gillar med Chakra Yoga är att det ger oss ytterligare en dimension på yogan samtidigt som vi utövar de klassiska positionerna.

Ibland blir undervisningen lite teknisk i sin karaktär, inte för att positionerna ska se perfekta ut, utan för att det ger oss möjlighet att känna in detaljer och på så sätt få ytterligare hjälp att vara i vår kropp. Det som kan se enkelt ut kan vara väldigt välgörande om vi känner in kroppens alla delar på djupet. Jag spelar ingen musik under mina pass. Varje pass avslutas med en guidad avslappning, där du ligger på golvet och känner igenom kroppen. Detta gör vi dels för att musklerna och lederna ska slappna av, dels för att det ger oss en känsla av närvaro utan aktivitet, det blir alltså ett sätt att öva förkroppsligad närvaro.

”Anna är fantastisk på att se alla! Bra på att förklara på många olika sätt så att alla har möjlighet att tillgodogöra sig informationen. Passen känns oerhört genomtänkta.”

Vårterminen 2019 erbjuds 20 tillfällen med Mindful Hathayoga. Kursen startar 29 januari och pågår till och med 18 juni, med uppehåll den 30 april.

Nya och gamla kunder betalar samma pris. Den tidigare rabatten för tidiga bokningar och nya kunder är borttagen, istället har ordinarie pris sänkts med 8 %.