/****** Font Awesome ******/ /****** Collapsing Nested Menu Items | Code by Elegant Themes ******/

INSTRUKTÖRERNA

På Mindful Yoga vårterminen 2020

Alice Henry

Laya Yoga

Anastasia Johansson

Hatha Yoga

Yin Yoga

Hannah McDonald

Vinyasa Yoga

Emma Johansson

Vinyasa Yin /
Restorative Yin

 

Ulrika Corneliusson

Yin Yoga

Vinyasa Yoga

 

Marko Gyllenland

Marko Gyllenland

VD, Verksamhetsansvarig / Administratör

YOGA-INSTRUKTÖRER på MINDFUL YOGA 2020

HANNAH MCDONALD

I first started yoga at the age of 14 when I asked my Mum if I could go along to a class because I thought it would help with my anxiety and backache from poor posture. After searching and being told I was too young to join classes, she came across Chrissie, a wonderful radiant smiling 60 year old teaching a gentle Hatha course. And that was it, from the first class I was hooked and adamant to return. I practiced throughout my university years and continued even when I moved to Göteborg in 2015. I graduated from the Yoga London 200hr Vinyasa course in June 2019 so am just at the start of my yoga teaching experience and feel excited to see where it takes me.
Yoga can be a powerful tool to help still the mind and its constant chatterings but it is also a way to get to know and learn about your body, to understand emotions and feelings at a deeper level, to notice and be aware of changes in your mental and physical self and to love the being that is underneath all of that. The breath and movement of the body is never stopping
and starting but is always continuous. We are always breathing and moving. Through yoga one can become aware of this and make purposeful each movement and each breath, noticing and living within each one. It can help you to become concentrated more on the present moment and to live in that moment with no judgement but openness.
Yoga is not about achieving a perfect posture or body shape. It is about being playful and kind to your body whether on or off the mat. Yoga is not confined to a class in a gym but is a way of life that can affect your body, your mind and your approach to each decision and action you take

YOGA-INSTRUKTÖRER på MINDFUL YOGA 2020

EMMA JOHANSSON

Yogan kom till mig för cirka 10 år sedan. I början mer sporadiskt, men så småningom upptäckte jag att ju mer jag ägnade mig åt yoga och meditation, desto bättre flöt livet på. Så efter en långresa i Indien 2010 gick jag min första yogautbildning i Hathayoga, mest för min egen skull.

För ca två och ett halvt år sedan kom jag i kontakt med Somatic Yoga som är en lugn, flödande, meditativ yogaform. Därefter har jag gått en utbildning i Somatic Yoga och arbetar även med Somatic Bodywork i klasser och en-till-en behandlingar.

Under våren 2015 åkte jag till Peru och arbetade som yogalärare och reste sedan vidare till Costa Rica för att gå ytterligare en Hathayogautbildning, denna gången med inriktning på flödet inom oss. Där kom jag även i kontakt med Calligrafi, en rörelseform som liknar Tai Chi. Jag är även väldigt förtjust i Yin och restorative yoga. Att få mjukna in i sin egen kropp är något av det bästa vi kan ge till oss själva.

Emma är varm och passionerad. Yogaformen är helt ny för mig men jag känner mig välkommen ombord och vill fortsätta gå, tack vare Emma.

YOGA-INSTRUKTÖRER på MINDFUL YOGA 2020

ALICE HENRY

Som uppvuxen i en familj med ett öppet sinne för alternativa behandlingsmetoder faller det sig naturligt att hennes kunskap utvecklas genom erfarenheter och det är just det, “kunskap genom erfarenhet”, som skiljer Alice från mängden av västerländska hälsoarbetare.

Alive undervisar i Acharya Yoga på tisdagar kl 07.30 – 08.30 som är en systematiserad sekvens med yogapositioner och andningsövningar. Syftet är att hjälpa individuella utövare erhålla en ökad förståelse om kropp och sinne – samt finjustera hens medvetenhet om den vibrerande energi som strömmar genom kropp och nervsystem.

Samt i Laya Yoga på fredagar kl 17.30-18.45.
“Laya” = (Sanskrit) att upplösas, att helt smälta in i vad du än upplever; att passa in i, att samanfogas med.

Layayoga är en långsam, passiv form av Hathayoga. Eleven guidas in i ett antal olika yogapositioner där hen stillsamt förblir längre stunder. Under dessa länge perioder påverkas olika system och lager i våra kroppar positivt. I förhållande till de olika positionernas natur genererar Laya Yogan lindring av tillstånd såsom stress, migrän, hormonella obalanser, ryggsmärta, m.m.

YOGA-INSTRUKTÖRER på MINDFUL YOGA 2020

ANASTASIA JOHANSSON

 

Efter ca 10 års yoga praktik kan jag med all säkerhet säga att yoga har hjälpt mig
att bli en bättre människa.
Som många andra så började jag yoga på mitt gym för att bättra min flexibilitet
och få djupare stretch efter krävande styrketräning. Och yoga gjorde sin magi
även där. Men det var först när jag började göra hatha yoga på en liten
yogastudio, som jag kunde se alla fördelar med en regelbunden yoga-praktik.
Jag märkte hur min hjärna blev lugnare och jag hade bättre och bättre
sinnesbalans. Helt plötsligt så kunde jag hantera stress och behålla lugnet i
stormen både på jobbet och i det privata.
Hatha Yoga har hjälpt mig att finna balansen i mitt liv, att hitta tillbaka till mig
själv, att bygga starkare band med alla levande varelser på planet och hjärtliga
relationer med de viktigaste människor i mitt liv!
Min dröm är att kunna dela den yoga kunskap som jag har med så många som
möjligt runt om mig!

YOGA-INSTRUKTÖRER på MINDFUL YOGA 2020

NOMI NAIMALA

 

Nomi Naimala undervisar i Ashtanga/Vinyasa på måndagar och onsdagar 19.15 – 20.30

Denna yogaform är en lekfull och fysiskt krävande yogaflöde. Utmanar både nybörjare och avancerade utövare. Du sätter gränsen själv eftersom praktiken kan modifieras för att anpassas efter just dig och din nivå.  Den utmanar musklerna, bygger styrka, ökar flexibiliteten och frigör sinnet.
Du utför bl.a stående och sittande asanas, stående balanser, höftöppnare, twister, armbalanser och splitt. Det är en härlig och rolig upplevelse.

För Nomi är kvalité före kvantitet viktigt. Andningen är alltid nummer ett & asanas (kroppställningarna) en bonus.

Yoga handlar inte om att prestera utan att få kontakt med sin inre kärna. Alla dagar är olika och därför viktigt att lyssna inåt. Acceptera det som är, respektera kroppen och ha tillit till processen.

YOGA-INSTRUKTÖRER på MINDFUL YOGA 2020

ULRIKA CORNELIUSSON

Jag upptäckte yoga på riktigt 2011 och har sedan dess haft möjligheten att pröva på olika yogaformer med flera duktiga, inspirerande lärare som fört mig vidare i min praktik. Jag har praktiserat de flesta stilar såsom Hathayoga, Asthangayoga, Kundaliniyoga , Yinyoga, Rajadhiraj Yoga etc. Mitt praktiserande blev den pusselbit för mig som saknades för att hitta en balans i vardagen både som fysisk träning men även mental närvaro. 2014 valde jag att utbilda mig till yogainstruktör i Globalyoga som är en friare fysisk yogaform som blandar tekniker från öst och väst och som hämtar inspiration från olika yogaformer som Iyengaryoga, Ashtangayoga och Kundaliniyoga. Jag är också utbildad i Yinyoga som är ett komplement i min egen praktik. Jag fortbildar mig kontinuerligt genom workshops och kurser, i Sverige och på andra platser i världen, vilket jag har med mig som inspiration i mina egna yogaklasser. Bland annat har jag under en resa till Indien studerat traditionell Hathayoga och yogaterapi.

Det som inspirerar mig är att yoga är ett förhållningssätt till livet, oavsett vilken yogaform man väljer. Yoga handlar för mig om att bli en mer medveten människa.