/****** Font Awesome ******/ /****** Collapsing Nested Menu Items | Code by Elegant Themes ******/

Sara Wickenberg

Yogan kom in i mitt liv på allvar för ca 12 år sedan. Jag var ensamstående småbarnsförälder, trött och sliten när jag fann kundalinyoga. Kundaliniyogan tog mig med storm, jag kände omedelbart att detta var något som jag mådde bra av. Tidigare hade jag tränat hathayoga under flera år, men trots en stor vilja uppstod aldrig samma entusiasm som inför kundaliniyoga. Jag gjorde de justeringar i min vardag som behövdes för att kunna inleda varje morgon med yoga. Det bidrog till en otroligt stark förändring av hela mitt liv och ett par år senare valde jag att gå en lärarutbildning i kundaliniyoga (2010-2012).

Kombinationen av andningstekniker, mantran och uppmärksamheten på chakran och energiflöden inspirerar mig. Jag känner hur mitt fokus skärps och min kraft, energi och livslust ökar av de här övningarna.

För mig handlar yoga om självkärlek. Att låta kroppen få den uppskattning och omtanke den förtjänar och att ge utrymme för den inre rösten att göra sig hörd. Att uppnå ett tillstånd av närvaro där kropp och själ kan mötas.

Innan jag grundade Mindful Yoga (2015) arbetade jag som yogalärare på Göteborgs Kundaliniyogacenter i tre år. Med tiden har jag kommit fram till att jag uppnår den kraftfullaste effekten av yoga när jag gör övningarna extra mjukt och långsamt, med fullt fokus på att låta andning och rörelse följas åt. Det var på så sätt jag fann HoliYoga, som har många likheter med kundaliniyoga, men till skillnad från kundaliniyogans fokus på att resa energi inriktar vi oss istället på att balansera den uppåtgående och den nedåtgående energin i kroppen. I vårt samhälle behöver många av oss tekniker för att landa och bli mer grundade, då passar HoliYoga bra.

För egen del har jag alltid varit mest intresserad av andningstekniker och meditation som metod för att skärpa sinnet och uppnå ett tillstånd av stillhet och närvaro. Jag har en mjuk undervisningsstil där vi gör lugna rörelser i takt med andningen i syfte att hjälpa själen att finna ro att landa i kroppen, övningar som hjälper oss att komma i kontakt med oss själva, här och nu. För mig handlar yoga om att lära känna min energikropp och att använda de yogiska teknikerna till att medvetet styra energin för att uppnå önskad effekt. När vi väl landat i kroppen kan vi mycket väl arbeta med att lyfta energin för att exempelvis skärpa vårt medvetande eller öka vår utstrålning och kapacitet.

Just nu är jag helt såld på Hormonyoga (en gren inom HoliYoga), en yogateknik där vi kombinerar visdomen från kinesisk medicin, akupressurpunkter och meridianer, med yogans chakrapsykologi. Mjukt, kärleksfullt och samtidigt otroligt energigivande. Jag är även utbildad yinyogalärare hos Magdalena Mecweld i Stockholm.

Utöver mitt intresse för yoga och meditation går jag även i en andlig skola, the Diamond Approach via Ridhwan School. Vi träffas på Ängsbacka två gånger om året för 10 dagar långa retreat där vi utforskar vår själva och vår upplevelse i nuet med en teknik som kallas för inquiry. Där låter vi kroppen och våra inre sensationer, snarare än tankar och ord, vägleda oss till en djupare förståelse av nuet och oss själva.

Sara är en duktig och pedagogisk lärare. Inspirerande och tydlig. Jordnära och tillåtande. Man får en genuin känsla av att Sara vill dela med sig av allt hon kan.